Meren, gletsjer en waterval - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu Meren, gletsjer en waterval - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

Meren, gletsjer en waterval

Door: Theo en Marion

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

30 Juli 2023 | Canada, Lake Louise

Vandaag een bizzy day voor de boeg. Dus na weer een granola ontbijt in ons verblijf in Banff vertrekken we om half 9 voor de volgende etappe. Marions koffer is kapot want bij het uitladen gisteren heeft een van de wieltjes het begeven. De rest van onze trip wordt dat dus wat voorzichtig omgaan met de lichtblauwe reisgezel.

Onze eerste stop is Lake Louise. Volgens alle reisboeken een must see in Canada. Nou dat klopt helemaal. Wat een plaatje en hoeveel mensen zijn hier al ‘s morgens vroeg om half 10? Mond weer dicht geduwd nadat die was opengevallen, wat foto’s getrokken zoals de Belgen zeggen en door.

Het tweede meer vandaag is Lake Morain. Weer oogstrelende beelden op het netvlies gebrand. Steeds denken we dit kan niet overtroffen worden maar steeds hebben we het bij het verkeerde eind.

Johan zet koers naar Bow Lake en ja hoor…….

Het laatste azuurblauwe toetje voor vandaag is Peyto Lake. Het minst bekende maar misschien wel het mooiste wat we van meren te zien krijgen. Vanaf een uitkijkpunt hoog tegen een berg is prachtig te zien hoe een gletsjer over gaat in een stroompje water dat vervolgens overgaat in een meer en verderop in een rivier die door het landschap kronkelt.

Om 2 uur komen we aan bij de Glacier Icefield Experience. Daar worden we in een gigantische bus met mega banden, de “ice explorer”, gezet en rijden we daarmee een gletsjer op. Als we uitstappen waait het hard, is het koud en even later begint het lichtjes te hagelen. We worden kletsnat, maar het half uur dat we over een stukje van de mega ijsmassa lopen is een onvergetelijke ervaring. Helaas smelt deze gletsjer ieder jaar een stukje meer. De verwachting is dat hij over 60 jaar volledig verdwenen is. De opwarming van de aarde komt hier in Canada behoorlijk dichtbij. Zeker als je bedenkt dat de bosbranden dit jaar een gebied 2,5 maal groter dan Nederland in de as hebben gelegd.

Laatste stop is Athabasca Falls. Een waterval van 15m hoog met potholes erbij. Tja als je dat ook nog te zien krijgt is een topdag van onze Canada trip snel verklaard.

Om 6 uur zijn we in Jasper, een klein wintersport plaatsje in Alberta. Nadat we ‘s avonds in een leuk restaurantje heerlijk hebben gegeten komen we onderweg terug naar de Jasper Inn [e-38] Suites midden op straat een wapiti (soort edelhert) tegen. Deze steekt de straat over en gaat in een voortuin van een struik staan knabbelen. Een bijzonder gezicht. Het beest trekt zich niets aan van ons en andere mensen die blijven staan kijken. Een passende afsluiting van een dag met zoveel natuurschoon.

• 31 Juli 2023 - 07:17

Guido:

Schitterende plaatjes! Ongetwijfeld een van de hoogtepunten van Canada!

• 31 Juli 2023 - 09:47

Ger:

Wederom schitterde plaatjes. Die Wapiti kwam zeker weer naar jou toeTheo [e-1f602]

• 31 Juli 2023 - 10:15

Jordi:

Super leuk om jullie verhalen te lezen. Inmiddels al weer 1 week onderweg, maar wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Ik kijk er iedere ochtend weer naar uit om de verhalen over Johan, de 'mooie' natuur en de overige avonturen te lezen. Groetjes uit het regenachtige NL!