30 september Bangkok ontdekken per fiets - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu 30 september Bangkok ontdekken per fiets - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

30 september Bangkok ontdekken per fiets

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

30 September 2015 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen werkt de wake-up call wel. Om 6 uur vertelt een computerstem ons dat het tijd is om op te staan. Na een heerlijk ontbijtje staat de mini-bus klaar om ons naar de Riverside kade te brengen. Daar is de zaak van Co van Kessel gevestigd waar we door 2 medewerkers uitgelegd krijgen hoe de fietstocht van 5 uur in zijn werk gaat. Het belangrijkste is dat we alle 11 achter elkaar blijven rijden. Overbodige info want de straatjes en steegjes waar we doorheen fietsen zijn soms nog te smal voor 1 fietser. Eigenlijk is het meer balanceren dan fietsen zo langzaam gaat het af en toe. Het is wel een fantastische manier om het oude en nieuwe deel van Bangkok te ontdekken!! Ongelooflijk wat we allemaal zien. Je komt letterlijk bij de mensen thuis. We fietsen nu en dan langs de tafels waar mensen zitten te eten. Dat valt ons trouwens erg op. Heel veel mensen die eten maken op straat of eten op straat. Sander vertelt ons dat de meeste mensen geen keuken hebben en dat op straat eten goedkoper is dan zelf maken. Co van Kessel de oprichter en bedenker van de gelijknamige zaak had een passie voor fietsen door Bangkok en bracht allerlei fietsroutes in kaart. Hij begon zijn zaak ca. 30 jaar geleden met 5 fietsen en die heeft er nu 450 met flink wat personeel. Co van Kessel zelf is al sinds 2012 niet meer onder ons. De kleine Thaise fietsgids vertelt ons dat van elke tour een bepaald percentage geschonken wordt aan liefdadigheidsdoelen voor de buurten waar we doorheen rijden. Dat verklaart waarom alle Thai heel vriendelijk naar ons zwaaien en groeten. 90% Van hun klandizie is Nederlander of Belg en ze kent ook verschillende Nederlandse termen waaronder “drempels” die om de 50 meter op het asfalt liggen (geen idee waarom) en de uitdrukking “gaan met die banaan” als we weer vertrekken na een waterstopje.
Na een echt Thais te hebben geluncht zijn we om half3 terug in het hotel en zijn we tot het gezamenlijke diner om 7 uur vrij. We gaan weer naar het zwembad op het dak van het hotel maar na anderhalf uur komt er een flinke bui en gaan we naar onze kamer. Om 7 uur is er een gezamenlijk diner in het hotel. Om kwart voor 8 zijn we klaar, een belabberd diner met personeel dat een tempo erop had alsof ze de laatste trein moesten halen, kortom niet Thais. Daarna met zijn allen naar de bar naast het hotel Relax time, een Multifunctioneel etablissement naast bar zijn er ook massages te krijgen, trips te boeken, 24-uurs wasservice etc. Na een paar drankjes waaronder de bekende Bangkok-by-night en Miss-U-Bangkok gaan we terug naar het hotel. Nog ff gefacetimed met Thomas, Maike en natuurlijk Daley en nu de koffers alvast inpakken want die moeten om 6:15 uur voor de deur van de hotelkamer staan.