3 oktober van Kanchanaburi naar Phitsanulok - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu 3 oktober van Kanchanaburi naar Phitsanulok - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

3 oktober van Kanchanaburi naar Phitsanulok

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

03 Oktober 2015 | Thailand, Phitsanulok

Om half 6 is het weer opstaan om flink wat kilometers te maken vandaag. Hans ligt nog steeds in het ziekenhuis en wacht op zijn operatie. De Thaise dokters doen blijkbaar eerst allerlei testen om alle risico’s uit te sluiten. Na deze update van Sander vertrekken we naar Ayutthaya, een van de vorige hoofdsteden van Thailand. Daar bezoeken we een ruïne van een tempel die in de vorige eeuw flink geplunderd is omdat men dacht dat in de hoofden van de Boeddhabeelden goud verstopt zat. Niet dus. De half vergane tempel heeft wel wat weg van Europese ruïnes. Vandaar uit gaan wij met de 3 Belgen en Jan, een Fries uit Sneek, met een motorbootje naar het Baan Hollanda museum. Dit gebouw in oud-Hollandse stijl ligt op de plek waar de VOC vroeger haar vestigingsplaats in Siam had. Binnen is een kleine expositie over de betrekkingen tussen Nederland en Thailand. Niet erg bijzonder maar in het restaurantje hebben ze wel kroket voor Marion en een portie bitterballen met Franse mosterd voor ondergetekende. Tja die had ik deze vakantie niet gedacht te eten. We verlaten het museum door de achterdeur en wandelen naar een Boeddhatempel waar de rest van de groep al is. Schoentjes weer uit want binnen staat een echt gigantisch groot gouden Boeddhabeeld waar de locals later de tempel omheen hebben gebouwd. Het is zaterdag en een of andere dankceremonie maakt dat het kei druk is in dit etablissement.
Net als ik denk dat onze chauffeur zich voor de eerste keer heeft verreden net buiten Ayutthaya stoppen we bij een mini resort en spa waar we, ja het wordt vervelend, weer een heerlijke Thaise lunch geserveerd krijgen. Dan zitten we ruim 4 uur in de bus voor de tocht naar Phitsanulok. Aangekomen midden in de stad bij het Topland Hotel hebben we 1 uurtje om in te checken en op te frissen dan begint onze Samlor tour. Een Thai op een driewieler met achterop een bankje waar 1 persoon op kan zitten. Wij dus in een optocht door Phitsanoluk. Het eerste stopje is op een markt waar gefrituurde insecten gegeten kunnen worden. Marion en ik maken foto’s en kijken vol bewondering naar een aantal waaghalzen uit de groep die kevers, meelwormen, sprinkhanen en ander ongedefinieerd insectenspul oppeuzelen. Ik durf alleen de zelfgestookte rijstwhiskey te drinken, sterk spul. Vervolgens fietsen onze Thaise Zoetemelkjes ons naar de Morning glory stand waar ze groenten wokken met steekvlammen van meer dan een meter hoog. Als ze klaar zijn gooien ze de inhoud van de wok over een paar meter vanachter het fornuis de lucht in naar iemand bovenop een stellage die het eten met een schotel moet opvangen. Kevin en ook Wietse staan verkleed als een carnavals clown met pruik en al op de verhoging en de Thaise kok is een echte prof en mikt ze over die afstand midden op de schotel. Weer Samlorren ze ons verder door de stad naar een restaurant op een boot aan de rivierkade waar we lekker dineren. Als we terug gaan naar de fietsen blijkt er aan de overkant een liefdadigheid dansevenement te zijn. Voor een paar Bath per liedje mag je dan mee dansen. Marion, Céline, Lucienne en Carla kunnen niet wachten en dansen op de “heerlijke” klanken van het 10 man sterke Thaise feestorkest flink mee met de Thaise vrouwen en ladyboys. Kevin gaat ook los en sluit aan. Iemand moet de foto’s en de filmpjes maken dus ik offer me maar weer op. Met op de achtergrond de andere topsongs uit de Thaise hitparade stappen we weer achter in de Samlor en worden we terug getrapt naar ons hotel. Prima avondje down Town Phitsanoluk gehad. Oh ja we hebben ook gehoord dat de operatie van Hans goed is verlopen en dat hij binnenkort terug naar Amsterdam mag.