20 augustus Yogjakarta – fietstocht en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu 20 augustus Yogjakarta – fietstocht en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

20 augustus Yogjakarta – fietstocht en Prambanan

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

20 Augustus 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag een actieve dag. Het is warm en benauwd als we de oranje koelkast instappen. Die brengt ons in een half uurtje naar de Prambanan tempel waar we onze fietsen krijgen. Ik krijg een oranje MTB zonder zadelvering blijkt al snel. Marion een blauwe damesfiets met een mandje voorop. We fietsen tussen de rijstvelden door van gehucht naar gehucht. We maken een eerste stopje in een gehuchtje waar een feest aan de gang is ter ere van de onafhankelijkheidsdag. Blijkbaar feesten ze hier de hele week want de echte dag was j.l. donderdag. Wij als lange blanke Hollanders blijken een ware attractie te zijn. Iedereen wil een hand en met ons op de foto. Op enig moment worden we zelfs het podium op gevraagd om te dansen met het orkest dat vrolijke muziek speelt. Het opvallendste is toch wel een lokale Indonesiër die papiergeld opfrommelt en van het podium het publiek ingooit. Aris verteld dat dit een gebruik is en voor de kinderen bestemd is. Er wordt geen ruzie gemaakt of geduwd maar alle kinderen doen hun uiterste best om het papiergeld te vangen. We hebben grote lol maar moeten na een zugabe toch van het podium af om verder te fietsen. En dat allemaal om 9 uur ’s morgens. In het volgende gehucht is een bruiloft. We worden aangehouden en gevraagd Naar binnen te komen. Het voelt een beetje ongemakkelijk maar we gaan naar binnen en moeten iedereen die bij de ingang staat een hand geven. Het feest blijkt echter nog niet helemaal begonnen. Ik zie dat alle mannen achteraan zitten en de vrouwen en kinderen voorin. Op de bühne staat een mooi wit Indonesisch bankstel versierd met bloemen. Na ff rondgekeken te hebben gaan we toch maar door met de tocht op onze stalen rossen. Het wordt een prachtige fietstocht van 2 uur.
Als we weer terug komen bij de tempel heeft Aris koffie en thee met gebakken bananen geregeld.
We krijgen weer een lokale gids die ons zal rondleiden over het Hindoe tempel complex van Prambanan. Het is een heel mooi tempel complex met drie grote tempels voor elke Hindoe god 1 eigen tempel. Shiva, Brahma en Vishnu. Daarom heen staan nog allerlei kleinere tempels. Ook deze blijken weer ontdekt te zijn door een Hollander, een zekere Theodoor van Erp. We gaan de 4 kamers van de grootste tempel, die van Shiva, in. In de laatste kamer staat een beeld dat als vrouwen dat aanraken, zo vertelt de legende, ze weer slank, mooi en jong maakt. Marion gaat ook naar binnen en als ze naar buiten komt geloof ik mijn eigen ogen niet. Marion is geen Hindoe dus het heeft toch niet gewerkt, is natuurlijk ook niet nodig ;)
Er wordt ook nog een groepsfoto van de hele club gemaakt voor een soort I Amsterdam letters met op de achtergrond de tempels. Die blijken in no time klaar en worden zo goed verkocht dat de mannetjes er nog bij moeten gaan drukken.
Na de bezichtiging brengt de bus ons naar een werkelijk prachtig gelegen restaurantje waarvoor we afgezet worden aan de ingang van een gehuchtje. Daar kunnen geen bussen of auto’s in en dus moeten we te voet verder. Het restaurantje ligt prachtig in het jungle groen aan de oever van een rivier. Ik durf het bijna niet te schrijven maar het Indonesisch buffet is overheerlijk. Na ook daar weer na afloop van de lunch weer de Japanner uitgehangen te hebben en foto’s bij de vleet te hebben geschoten gaan we terug naar ons hotel en nemen een lekkere duik in het grote zwembad dat op de binnenplaats ligt. Ik lees mijn boek DJ van Kluun uit en luister de playlist die bij het boek hoort.
Tussendoor ga ik ons wasje ophalen. Wat een luxe!! Keurig gewassen en gestreken en lekker ruikend krijg ik al onze kleding terug. En dat voor een paar euro.
’s Avonds is het op eigen gelegenheid dineren. We gaan met een man of 10 naar een Italiaans restaurant Nanamia (nr. 6 volgens Tripadvisor in Yogjakarta) dat bij ons hotel om de hoek ligt. Super etablissement, het eten is van eerste klas kwaliteit, het voor-, hoofd- en nagerecht inclusief drank en koffie kost omgerekend € 7,50 p.p. Voor een echte Hollander is het hier een paradijs.

• 21 Augustus 2017 - 11:18

Carin:

Wat prachtig allemaal, geweldig!!
    En even voor de duidelijk; Marion hoeft niets aan te raken hahaha behalve... dan jiji
    En qua eten, kost daar idd helemaal niets, ik blijf nog hangen in de tijd van 7 jr geleden en daarom vindt ik nu alles ook zo duur als we op vakantie zijn boh en ook de mensjes zijn zo aardigg, zo dankbaar ook!
    Geniet van al jullie belevenissen en op na Bali

Dikke kuskus voor you2

• 22 Augustus 2017 - 21:44

Linda:

Whahahahah, dat filmpje, GEWELDIG. En al die mensen die jullie hebben gefotografeerd. Jullie zijn een lokale atractie zo te zien. Wat een fantastische reis hebben jullie toch. Echt jaloers. Xxx

• 24 Augustus 2017 - 08:44

Ger:

Hi Marion, is dat Rob Reijnders links van jou op dat filmpje!!!