14 augustus van Jakarta naar Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu 14 augustus van Jakarta naar Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

14 augustus van Jakarta naar Bandung

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

14 Augustus 2017 | Indonesië, Bandung

Na een lekker ontbijt checken we uit en gaan de bus in naar Bandung. Wat een files, zeven rijen dik op de tolweg Jakarta uit. Nadat Saris ons weer allerlei wetenswaardigheden over West Java heeft gegeven als we naar de hoofdstad van deze provincie rijden komen we aan bij het ereveld in Bandung. Via een loopbrug over een weer superdrukke weg komen we via een klein steegje bij een achteringang van het ereveld aan. Hier liggen 4.000 soldaten die in de oorlog in Nederlands Indië voor Nederland hebben gevochten. Een subliem onderhouden kerkhof dat heel waardig en indrukwekkend een stukje Hollandse geschiedenis verteld. Er zijn 7 van dit soort erevelden in Indonesië en dit is het op een na grootste. We laten onze namen achter in het bezoekersboek en wandelen wat tusse de duizenden kruizen, die elk afhankelijk van het geloof een andere vorm hebben. Christenen een kruis, joden een kruis met in het hart een Davidster en moslims een naar boven breed uitlopende plank met drie rondingen aan de bovenkant.
Na een heerlijke Indonesische lunch in een lokaal restaurant in Bandung gaan we naar het Angklung muziekschooltje. Hier wonen we een voorstelling bij met muziek, dans en gezang door voornamelijk kinderen in de leeftijd van een jaar of zes tot 20. Wat een schatjes. Een wat dikker mannetje heeft er duidelijk geen zin in vandaag en loopt er wat verveeld bij tussen de in felle kleuren geklede andere kids. Het blijft lachen om hem te zien mokken. Aan het einde krijgen alle mensen in het publiek een Angklung. Dit van bamboe gemaakte instrument is er in zeven smaken volgens onze toonladder. Marion heeft de lage do en ik een hoge do. We krijgen les van een leraar en in no time komt er verbazingwekkend leuke muziek uit de instrumenten. De show van de kids wordt steeds leuker en aan het eind worden verschillende toeschouwers uit het publiek gehaald om met de kinderen te dansen. Marion en ik zijn ook de Sjaak en Jacqueline en doen vol overgave mee aan de Indonesische kinderdansjes. Een super leuke middag. Tegen zessen gaan we door het spitsuur in Bandung dat net zo druk lijkt als in Jakarta naar het Prama Grand Preanger Hotel. Is weer top dit stulpje midden in het centrum. 's avonds eten we op eigen gelegenheid in het Hotel met een aantal van onze reisgenoten.

• 14 Augustus 2017 - 20:43

Linda:

Jullie hebben dus het equivalent van Margraten bezocht. Ik geloof dat het erg indrukwekkend zal zijn geweest. Mooi dat dit ook in jullie reis hoort. En wat leuk dat jullie ook nog muziekles en dansles hebben gehad, had jullie graag gezien rondhopsen. Hahahaha. Al met al is jullie vakantie al geweldig begonnen. Ik wacht met spanning op jullie volgend verhaald. Groetjes