Naar Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu Naar Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

Naar Victoria

Door: Theo en Marion

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

06 Augustus 2023 | Canada, Victoria

De reis gaat verder naar Victoria, de hoofdstad van de regio British Columbia, afgekort BC. Onze golfvrienden zeiden gisteren dat de letters staan voor “bring cash” vanwege de dure levensstandaard ;)

Campbell River ligt vrij centraal op Vancouver Island, Victoria helemaal in het zuiden. Vancouver Island is het grootste eiland voor de kust van Noord Amerika en heeft ongeveer 3/4 de oppervlakte van Nederland, dat betekent een rit van in totaal 350 km.

Het eerste stopje vandaag is in het gehucht Coombs waar we een overdekte marktwinkel bezoeken. De grootste winkel is bedekt met gras waarop berggeiten staan te grazen. De winkel heeft allerhande aparte levensmiddelen en spullen te koop. Wij scoren koffie en een lunch voor in de Star Limo.

Ruim 100 km verder naar het zuiden bezoeken we Chemainus, een klein dorpje bekend om haar muurschilderingen en beelden in de openbare ruimte.

Deze kunstwerken bekijken we vol aandacht en de fotograaf in ons komt weer naar boven. De kunstenaars, onder wie de Frida Kahlo van Canada: Emily Carr, hebben de gouden dagen van het dorpje vereeuwigd op meer dan 60 Murals en in een tiental beelden. Een zeer geslaagde stop op weg naar Victoria.

De 3e en laatste tussenstop wordt de Malahat Skywalk in het gelijknamige plaatsje. Deze attractie midden in de natuur is pas 2 jaar oud. Het begint meteen na binnenkomst. Een houten pad brengt ons langzaam maar zeker omhoog. Dit pad is versierd met kunstwerken gemaakt van met elkaar verlijmde takken die plaatselijk aanwezige dieren voorstellen. Heel mooi gemaakt en goed herkenbaar zien we een vos, poema, uil en meer moois. Aan het eind van hetpad begint de echte skywalk. Een spiraalvormige stalen toren van ongeveer 10 omlopen brengt je tot ver boven de bomen en geeft eeninmiddels welbekend Canadees wijds uitzicht. Leuk bedacht is een grote gesloten glijbaan in het midden van de toren die je in 18 seconden naar beneden laat suizen. De glijbaan is 20 meter hoog en 63 meter lang. John en ik kunnen de verleiding niet weerstaan en sluiten aan in een keurige Canadese rij. Canadezen zijn net als Britten enorm gedisciplineerd in het rustig vormen van rijen, waar je het niet waagt voor te kruipen zoals in Nederland nog wel eens gebeurd. Kinderen verdienen na een glijbaan attractie een softijs dus wij ook. Net op tijd zijn we weer bij de bus om de laatste etappe voor vandaag naar het hotel mee te maken.

Het Days Inn hotel ligt wat buiten het centrum van Victoria maar biedt ons prima kamers. Johan geeft aan dat dinsdag wat regen verwacht wordt, dus past hij het programma voor morgen aan. Iedereen vindt dat prima en belooft om kwart voor 9 klaar te staan om Victoria te leren ontdekken.

‘s Avonds gaan we eten in een restaurant in de buurt van het hotel. Als we buiten komen treffen we 5 medereizigers die hetzelfde plan hebben. Samen gaan we in een modern restaurant met Canadese keuken ergens aan de rivier dineren.