Dag 1en 2 Schiphol -Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu Dag 1en 2 Schiphol -Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

Dag 1en 2 Schiphol -Jakarta

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

13 Augustus 2017 | Indonesië, Batavia

Mooi op tijd om 17:15 uur vertrokken in Amsterdam en na een vlucht van 12.200 km en bijna 14 uur later landen we op het spiksplinternieuwe vliegveld in de Hoofdstad van Indonesië.
We melden ons bij het kleine Fox mannetje die een bordje boven zijn hoofd houdt. Dat blijkt later onze gids Saris te zijn. We ontmoeten voor het eerst de andere groepsleden. Wat opvalt is het naar verhouding grote aantal jongeren (6) die allemaal met pap en mams naar het verre oosten zijn afgereisd voor deze 3 weken tocht door de gordel van smaragd. Als we buiten de luchthaven naar de bus gaan merken we voor het eerst hoe ontzettend benauwd en vochtig het hier is.
We beginnen meteen met een sightseeing van de stad en trekken naar de oude haven. Oud is een understatement, wat een schinke boel zoude we bij ons zeggen. Oude mahonie houten booten en bootjes liggen naast elkaar net niet te zinken. Nadat we allemaal gepind hebben trakteert de bus ons op een tochtje door de stad met een paar highlights. Wat opvalt is het enorm drukke verkeer, maar dat is niet verwonderlijk in een stad met 12 miljoen inwoners, waar er iedere dag nog een paar miljoen bijkomen die in de stad komen werken. Van de hoogtepunten krijg ik maar weinig mee want ik ben behoorlijk moe van de reis met het vliegtuig en dus vallen de beroemde klepjes af en toe dicht.
We worden naar het hotel Santika gebracht waar we een welkomstdrankje krijgen en we voor het eerst door supervriendelijke Indonesiërs met voor de borst gevouwen bid handjes begroet worden. Wat een schitterend hotel!!! Als we onze kamer binnengaan is het of we de deur van de ijskast openmaken. Alle luxe is aanwezig en na ff getoiletteerd te hebben gaan we van de 10e verdieping naar onder en doen een drankje aan de rand van het zwembad. Ik als nieuwe miljonair in dit land betaal 125.000 Roepia en geef nog 10.000 Roepia fooi :) Om half zeven is het welkomstdiner met de hele groep. Volgens ons komt dit wel goed de komende weken. Na onze eerste Indonesische gerechten achter de kiesjes te hebben gewerkt gaan we toch maar snel naar bed. Het is 9 uur plaatselijke tijd, dus 5 uur later dan in Nederland. Maar we kunnen de slaap goed gebruiken. Morgenvroeg worden we om half 6 gewekt!!