13 oktober van Chiang Mai naar Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu 13 oktober van Chiang Mai naar Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Theo en Marion Brands - WaarBenJij.nu

13 oktober van Chiang Mai naar Bangkok

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Marion

14 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

We worden om half 8 opgehaald door de eigenaar van het fietstocht bedrijf in de buurt van Chiang Mai. Het blijkt een ex-Limburger te zijn uit Roermond die 25 jaar geleden naar Thailand is geëmigreerd. Van onze Fox-groep zijn we de enigen die fietsen gaan. Al snel blijkt dat we toch niet alleen zijn. De Fox-groep van de 15-daagse reis door Noord Thailand komt met 14 man mee op deze excursie. We mogen zelf een fiets uitzoeken. Ik kies een mountain-bike, achteraf gezien geen goede keuze want ik rijdt ergens door de modder en vergeet dat ik geen spatborden heb. Het blijkt een super leuke fietstocht van 22 km te zijn. Na 2 km is er een eerste lekke band. Die wordt geplakt en daarna toch maar van een nieuwe binnenband voorzien. Weer 2 km verder een knal en hetzelfde meisje heeft weer pech. Een van de begeleiders blijft in de rijstvelden achter met de kapotte fiets en geeft zijn eigen fiets aan haar. Echte gentlemen die Thai. Weliswaar gaat de fietsroute ook door rijstvelden maar om de 5 kilometer is er een interessante halte. We bezoeken de onvermijdelijke tempel, maar dan wordt het leuk. Eerst gaan we naar een kinderopvang. De peuters drentelen om ons heen. Een jongetje zeult rond met zijn rugzakje en wil niet op de foto. Hij heeft een baaldag vandaag. Een ander ventje steekt zijn hand naar me omhoog voor een high five waarna hij me ook nog een boks geeft. Ik zie hem op zijn Thais denken “boks ouwe”. Blijkbaar sponsort de fietstocht uitbater de crèche goed, want aan het eind van ons bezoekje gaan alle peuters netjes bij elkaar zitten voor een groepsfoto. Ook maken we nog een stopje bij een doodskistenmaker en een atelier waar voornamelijk houten olifanten in alle soorten en maten met de hand door vrouwen gefabriceerd worden.
Terug in het hotel kunnen we op een aparte kamer nog ff douchen en omkleden, want we waren al uitgecheckt ’s morgens. We drinken nog een kopje koffie en verkennen op aanraden van Wietse en Carla de dagmarktjes van Chiang Mai. We komen hun aan het einde tegen op een terrasje waar we samen met hun en een drankje deze leuke stad afsluiten. Om half 5 gaan we met de songthaews naar het station. We maken eerst nog een groepsfoto voor de deur van het hotel natuurlijk samen met Kual en Sander. We nemen in de trein afscheid van Sander. Hij is sinds gisteravond ziek maar brengt ons wel tot in de trein. Kual reist alleen met ons mee in de nachttrein naar Bangkok. Om 7 uur komt het beddenmannetje langs en bouwt onze zitplaatsen om tot stapelbed. Op verzoek van Carla maken we een videofilmpje van haar en Wietse als ze in hun bedje liggen en langzaam achter het blauwe gordijn tevoorschijn komen. Ze zegt dat dit voor haar kleinkinderen is. Ik verdenk haar stiekem ervan dat ze in funniest home video’s wil komen met dit filmpje want we liggen allemaal in een deuk. Om 8 uur liggen we lekker warm naast elkaar in het onderste bedje want de Airco in de trein staat op net niet vriezen.